Als je een lerende organisatie bent heb je ALTIJD een competitief voordeel! Ook strategievorming is een leerproces en wordt niet van bovenaf voorgeschreven en opgedragen. Het vermogen om als bedrijf sneller te kunnen leren is in onze ogen het enige concurrentievoordeel die je als organisatie kan opbouwen.
We gaan uit van een mens als een nieuwsgierig wezen! Mensen leren van nature graag en het is de taak van het management om de randvoorwaarden te creëren zodat de medewerkers zich persoonlijk kunnen ontwikkelen. Hiermee creëer je intrinsiek gemotiveerde medewerkers en wordt leren een deel van de cultuur van de organisatie.
Persoonlijke ontwikkeling = organisatieontwikkeling! De organisatie is een product van het denken en doen van de medewerkers. Door de basisveronderstellingen van het handelen van de medewerker en de organisatie ter discussie te stellen zullen de medewerkers en het management pas echt leren. En dan pas ontstaat een basis voor ontwikkeling en verandering.
Impact zal zich nooit concentreren op de symptomen van problemen in de organisatie, maar altijd op zoek gaan naar de oorzaken ervan. Een organisatie en haar omgeving is een complex geheel van factoren die elkaar beïnvloeden en van elkaar afhankelijk zijn. De essentie van systeemdenken is het ontdekken van onderlinge relaties tussen deze factoren om vervolgens van dit inzicht gebruik te maken en het systeem te beïnvloeden.